Verslag Expertmeeting Retailtainment 2019

Geplaatst:

Op 29 januari 2019 brachten PleisureWorld NRIT en B@S Consultants Brood@Spelen hun netwerken bij elkaar op de Expertmeeting Retailtainment – waar retail en leisure samenkomen.

De achterliggende boodschap tijdens deze Retailtainment bijeenkomst was dat retailbedrijven, retailcentra en binnensteden de komende jaren meer entertainment gaan bieden om de consumenten te blijven boeien en te blijven binden. Tegelijkertijd zullen vrijetijdsbedrijven en leisurecentra steeds vaker retail in hun bedrijfsconcepten opnemen.

Om de mogelijkheden van retailtainment uit te werken, hebben enkele inleiders uit retail en leisure hun ervaring en kennis gedeeld en werden de laatste trends en ontwikkelingen in ‘retailtainment’ gepresenteerd. Vervolgens is een inspirerende discussie gevoerd met de deelnemers in de zaal en in een interactieve sessie enkele concreet levende retailtainment vraagstukken besproken. De expertmeeting werd gehouden in Play In The Wall Utrecht. Met ruim 125 deelnemers uit retail én leisure zaten we midden in de beleving van deze in The Wall gevestigde indoor belevingswereld voor het hele gezin.

Paul Rodenburg (Brood@Spelen) en Hans van Leeuwen (PleisureworldNRIT) gaven een korte toelichting op het thema “Retailtainment – waar retail en leisure samenkomen”.

Vervolgens vertelde Frank van Kessel (TOP Vastgoed) namens de eigenaren van The Wall (Urban Interest en Built to Build) over recente ontwikkelingen in The Wall. De nieuwe eigenaren werken aan een nieuwe frisse invulling van dit in het verleden door leegstand geplaagde grote retailproject aan de A2. De eerste contouren van het nieuwe The Wall worden zichtbaar met de recente komst van Decathlon, Amac Apple-store, diverse horecabedrijven en leisure als de Rollerdisco en Play-In. Positief is dat er in de directe omgeving steeds meer mensen wonen en er ook meer publiek van buiten Leidsche Rijn komt. Het in 2009 opgeleverde gebouw was tijdens het beheer van vorige eigenaren nog niet af, de wijk er omheen was nog niet klaar en dat is nu wel zo”, vertelde Van Kessel. De eigenaren van The Wall verwachten dat wanneer zij zich in het aanbod ook meer op families richten en dagrecreatief bezoek combineren met het shoppen, dit elkaar alleen maar versterkt. “Zo zijn wij naast gesprekken met retailers ook in gesprek met bijvoorbeeld een bowling en denken wij er aan om een VR gaming te plaatsen. Wij staan voor veel open”, sprak van Kessel.

 

Hanneke Laarakker, eigenaar/exploitant van de medio 2018 geopende Play In, vertelde over de locatiekeuze en de focus die Play In legt op de verschillende doelgroepen. Het sport- en speelcentrum is bedoeld voor hele familie waarbij “je je moet realiseren dat een kind van 12 niet tussen de Maxi-Cosi’s wil spelen”. Het 6.000 m2 grote indoor beweegparadijs biedt onder andere plaats aan een binnenspeeltuin Kids-in (t/m 12 jaar), een trampolinehal Jump-in (alle leeftijden), een klimarena Climb-in (alle leeftijden). Terwijl de kinderen zich vermaken kun je als ouders fijn verblijven in de Skybar met een fantastisch uitzicht op de Jump-in en Climb-in. De Beach Bar is bij de binnenspeeltuin Kids-in. Beide horecapunten bieden arrangementen voor kinderfeestjes, terwijl onze retailtainment bijeenkomst het bewijs leverde dat je in een binnenspeeltuin als Kids-in ook een zakelijke event kunt organiseren.

Harry Bijl van INretail verzorgde een zeer informatieve toelichting op beleving en belevenissen in de Nederlandse winkel. De centrale vraag is altijd Hoe ‘fun’is het winkelen in jouw winkel en winkelcentrum. In de woorden van Harry is meer koopplezier een grote kans maar ook een grote uitdaging. Hij onderscheidt drie fases in de klantreis (oriëntatie & connectie, helpen & kopen, service & binding) en in elke fase moet de ondernemer zich onderscheiden om de klant te verleiden en te binden).

Martijn van den Bout van Fundustry ontwikkelt voor kliene en wat grotere groepen ‘leuke dagjes uit in de stad’. Hij constateerde dat die dagjes uit kunnen concurreren met retail. En bij Fundustry is daarom nadrukkelijk een combinatie aan gegaan met de retail wat resulteerde in onder andere citygames. Dat zijn games die gekoppeld zijn aan een thema zoals bijvoorbeeld het bekende tv-programma ‘Wie is de mol’ welke zich afspeelt midden in een stadscentrum. “Wij merkten dus dat de behoefte van de bezoekers van onze uitjes zich verplaatste naar de stad. Hier hebben wij naar geluisterd en verwerkt in nieuwe entertaining concepten en dat werkt erg goed”, merkte van den Bout op.

John Ruijsch van The Leisure Expert Group vertelde hoe je de steeds warmere relatie van retail en leisure optimaal benutten. Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat je de retail of het retailcentrum als een merk kunt benaderen. Daarbij gebruik je dan technieken die je ook toepast om bijvoorbeeld Coca Cola in de markt te zetten. ‘Hoe maak je van een suikerhoudend drankje een drankje dat een gevoel van geluk oproept’. Daar hoort een bepaald verhaal bij dat consequent wordt verteld en uitgewerkt en onderhouden. Het principe van ‘No Story, No Glory’ kun je ook toepassen op je winkel of horecabedrijf, op je winkelcentrum en binnenstad.

Na de pauze werden de deelnemers in een interactieve sessie aan de hand van enkele (inter)nationale voorbeelden uitgedaagd om mee te denken over de kansen van Retailtainment en hoe die te benutten. De discussie leverde enkele concrete cases op. Zo ontwikkelde zich een interessant gesprek over de relatie van een retail in een stadscentrum en de in of bij dat centrum gelegen leisureattracties. Ondernemers uit Kaatsheuvel en de Efteling blijken elkaar gevonden te hebben én samen te werken én elkaar te helpen in centrummanagement gaf de Inspiratiemanager van de Efteling aan vanuit de zaal. “Hoe kom je van Storytelling naar Storyselling? In mijn beleving mist er vaak het stukje Storydoing. Dat in combinatie met ondernemers verbindt de stad met een attractie. Het blijft een uitdaging om een omgeving erbij te betrekken”.

Tot slot ging Hans van Leeuwen in gesprek met Hans van Tellingen (Strabo en auteur van ‘Waarom Stenen Winkels Winnen’) onder andere over de positie en het perspectief van Retailtainment. Volgens van Tellingen gaat het er vooral om dat je mensen zo lang mogelijk bezig houdt. “Het ondergaan van de beleving en de locatie wint het altijd van online”, liet hij weten. Volgens Van Tellingen die zich sterk maakt voor de fysieke winkel en het fysieke winkelcentrum gaat het in winkel en winkelcentrum primair om de transactie en kan de attractie de transactie versterken als die attractie een beleving met betekenis is.


vlnr Hans van Leeuwen, Hans van Telllingen, Paul Rodenburg

De expertmeeting Retailtainment leerde dat retail en leisure elkaar wel degelijk moeten en kunnen versterken op tal van verschillende mogelijkheden. In de presentaties en discussie bleek dat retail en leisure in steeds andere en nieuwe combinaties samen komt om de attractiewaarde vergroten, de beleving rijker maken en te zorgen voor extra transacties. Attractieve en belevingsvolle retail en leisure wordt ook gezien als een tegengif op de steeds toenemende verleidingen van internet. In al haar vormen en gradaties is retailtainment voor zowel retail als leisure een grote kans om gasten te blijven boeien en klantbestedingen te Van Leeuwen liet als afsluiting nog een aantal mogelijke toekomstperspectieven zien. Want hoe gek zou het zijn als er een zwembad te midden van een shoppingmall geplaatst zou worden…? En nu de horeca tegen de grenzen van haar groei lijkt aan te lopen, is retailtainment misschien wel ‘the big next thing to save retail and malls’.

Georganiseerd door Pleisureworld NRIT en Brood@Spelen

De expertmeeting Retailtainment – Waar retail en leisure samenkomen is een gezamenlijke productie van Hans van Leeuwen (Pleisureworld NRIT) en Paul Rodenburg (B@S Retail Consultants | Brood@Spelen).

Ook volgend jaar zullen wij een Expertmeeting Retailtainment organiseren. Dan verdiepen we ons verder in de nieuwste trends en ontwikkelingen. Die bijeenkomst vindt plaats op 28 januari 2020 in het dan met een geheel nieuwe en bijzondere attractie opgeleverde Doloris in Tilburg.

Via www.broodenspelen.nl houden wij u op de hoogte van deze en onze andere activiteiten.

Presentaties
Meer koopplezier een kans en uitdaging, Harry Bijl
111 wereldtrends 2025 (Toerisme en Vrijetijd), Hans van Leeuwen

Zie ook onze Brood@Spelen pagina