Brood@Spelen

Bijeenkomsten over trends en ontwikkelingen in de retail

20 jaar Brood@Spelen

Terug naar de Toekomst

Over enkele dagen hier de foto- en videoimpressie en het verslag van het lustrum dat we op 23 mei vierden met een bont gezelschap sprekers en deelnemers.

Brood@Spelen werd dit jaar voor het 20e jaar op rij georganiseerd. Dat lustrum werd gevierd op donderdag 23 mei 2019. Op een bijzondere locatie in Utrecht; de plek waar ook de eerste Brood@Spelen werd georganiseerd in 2000. Toen het Jacobi Theater, nu CitySense.

.

Op feestelijke wijze gingen we met oud-sprekers en frisse jonge gasten ‘Terug naar de Toekomst’. We keken een klein beetje terug op wat er allemaal is gezegd en voorspeld op de 19 eerdere edities van Brood@Spelen. Maar vooral werd er door de sprekers én met de deelnemers vooruit gekeken naar de komende vijf jaar.

Wat mogen we verwachten in retail? Welke kant gaat het op met onze retailcentra en binnensteden? Wat wil en doet de consument? Hoe verleiden ondernemers en winkelgebieden die consument?​ Lukt dat met het huidige winkelaanbod? Met de zoveelste pop-up store? Met nog meer horeca? Met VIP en Loyaltycards? Met een binnenstadsmarathon, foodtruckfestival of ander veel publiek trekkend event. Welke kansen biedt internet en nieuwe technologie? Duidelijk is dat onze winkels en winkelgebieden daar nog onvoldoende van profiteren. Winkelbedrijven die niet met de tijd mee gaan hebben het moeilijk. Ze zijn minder ‘relevant’ voor de consument en de consument loopt ze voorbij. Wat kunnen zij doen om dit te veranderen? Moeten ze samenwerkingen aangaan, meer ‘beleving’ toevoegen. Of nemen de horeca en de belevenisindustrie het voortouw om de centra van steden attractief te houden. Kunnen we over vijf jaar nog steeds winkelen in onze winkelcentra en binnensteden of alleen maar spelen?

Onder leiding van Marc Majolée (Majolée RetailVastgoedAdvies) en met medewerking van Baptist Brayé (Stadssalon Amsterdam), Edwin Brugman (Shopping Centre NEWS), Eugene van Gerwen (Stad & Co), Leo Grunberg (Plan22), Bob Kloos (Kloos Retail Design), Arjan Knoppert (Ab Inbev), Linda Koster (JVH Gaming & Entertainment), Sven Lentz (Undercover Designer), Iain Lorraine (Lorraine Retail Strategist), Inge Niks (IXIN), Menno Overtoom (Klépierre), Ingrid Ploegmakers (Colliers), Arno Ruis (Ruis & Reuring), Jos Sentel (Syntrus Achmea), Jeroen Verwaaijen (Strabo), Tony Wijntuin (WYNE Stategy & Innovation) gingen we met de initiatiefnemer van Brood@Spelen Paul Rodenburg ‘terug naar de toekomst’.

Met ongeveer 80 (vak)collega’s bij gemeenten, retailers, projectontwikkelaars, eigenaren winkelvastgoed, onderzoekers, adviseurs en andere professionals in onderzoek, ontwikkeling en organisatie van winkels, horeca en vermaak, winkelcentra en binnensteden was het een feest van herkenning en een goed moment om weer even bij te praten.

Elke deelnemer ontving na afloop het lustrumboekje ‘Terug naar de Toekomst’ en van één van de sprekers een wel heel mooie fles bier. Geheel vrijblijvend krijgen de deelnemers natuurlijk ook dit jaar weer een gratis jaarabonnement op Shopping Centre NEWS (aangeboden door mediapartner Edwin Brugman van SCN).

Samen met de sprekers en de andere deelnemers kijken we terug op een geslaagde bijeenkomst. Op naar de volgende vijf jaar!

  De sprekers van 23 mei: van links naar rechts Baptist Brayé, Eugene van Gerwen, Leo Grunberg, Bob Kloos, Arjan Knoppert, Linda Koster, Sven Lentz, Iain Lorraine, Inge Niks, Menno Overtoom, Ingrid Ploegmakers, Arno Ruis, Jos Sentel, Jeroen Verwaaijen, Tony Wijntuin, Marc Majolee en Paul Rodenburg

Marc Majolee geeft in zijn vlog een eerste inkijk in het programma en de sprekers op 23 mei.

Met ongeveer 80 deelnemers van AB InBev, ABN AMRO, Arttenders, Bak Retail Advies, B@S Retail Consultants, Buro Boot, Bridge Vastgoed, BRO Ruimte om in te leven, Bureau Stedelijke Planning, Bureau van der Weerd  Supermarkt en Ruimte, Colliers International, DTNP Droogh Trommelen en Partners, emmaretail, European Centre for the Experience Economy, Expertteam Winkelgebieden, FashionUnited.com, Foto Bonink, Gemeente Baarn, Gemeente Enschede, Gemeente Gouda, Gemeente Heerhugowaard, Gemeente ‘s-Hertogenbosch, Gemeente Leiden, Gemeente Leidschendam-Voorburg, Gemeente De Ronde Venen, Gemeente Utrecht, HorecaBreed, Hutschemaeker’s, Lorraine Retail Strategist, IMK Instituut Midden en Kleinbedrijf, iXin, JAB Juridisch Adviesbureau Bos, Jacobi, JVH Gaming & Entertainment, Klépierre Management Nederland, Kloos Retail Design, Liebe Vastgoed BV, Locatus, Majolée RetailVastgoedAdvies, MKB Limburg,  MK Illumination, MRKT Advies, M to build, NRW Nederlandse Raad Winkelcentra, Oosterman Vrijetijdseconomie en Gebiedsontwikkeling, Pim van den Berg Perspectives BV, Plan 22, Pleisureworld NRIT, Pretwerk Levend Land, Q square consultants, RetailGenoten, Ruis & Reuring, SCN Shopping Centre NEWS, Stad & Co, StadsSalon, Strabo, Sum Architecten, Syntrus Achmea, Third Place Real Estate Concepts, Undercover Ontwerper, UPIV Uw Partner in Vastgoed, Urban Sync BV, Van Wamelen Vastgoed en Retail Advies, Vastgoed Management Services, Verdraaid conceptontwikkeling in ruimte en beleving, De Vries Ontwikkeling, WYNE Strategy & Innovation, Yalp Sport & Spelen, Ymere

En na afloop een  jaar lang gratis Shopping Centre NEWS én het speciaal voor ’20 jaar Brood@Spelen’ samengestelde lustrumboekje mee naar huis.

Brood@Spelen is een initiatief van Paul Rodenburg van B@S Retail Consultants. Jaarlijks organiseert hij de zogenaamde Brood@Spelen middag, diverse rondetafels, netwerkbijeenkomsten, inhouse masterclasses en openbare thema- en inspiratiebijeenkomsten. Dat doen wij binnen en buiten ons netwerk, op uitnodiging of via openbare aanmelding, op eigen risico en in opdracht van derden.

Verslagen van eerdere Brood@Spelen bijeenkomsten vindt u op Verslagen 2000 – 2018.

Volg Brood@Spelen op LinkedIn en op Twitter.

Via www.broodenspelen.nl houden wij u op de hoogte van onze bijeenkomsten en andere activiteiten.