VERSLAG Expertmeeting Retailtainment – 10 maart 2020 – Waar retail en leisure elkaar ontmoeten

Geplaatst:

Op 10 maart 2020 organiseerden PleisureWorld NRIT en B@S Retail Consultants Brood@Spelen de jaarlijkse Expertmeeting Retailtainment “Waar retail en leisure elkaar ontmoeten”. Dit jaar in het spannende Doloris Rooftop & Meta Maze in Tilburg.

Binnensteden, winkelcentra en shopping malls vechten om het hart van de consument te veroveren. Het lukt niet meer alleen op prijs en nog meer korting. Entertainment en evenementen spelen steeds vaker een rol. Bundeling van krachten en het versterken van locaties vragen om een regisseur. De merkwaarde van winkelformules met veel aandacht voor de gast en zijn emotionele gevoel bij een winkel, groeit. De diverse sprekers lieten zien dat dat samenspel juist goed lukt in het netwerk van vastgoed, leisure en retail. Natuurlijk keken we met sprekers en deelnemers ook naar de ontwikkelingen in Tilburg zelf. De grootste binnenstedelijke verandering in Nederland op dit moment. Het winkelhart met Pieter Vreedeplein en Emmapassage wordt volledig anders. Het is een unieke situatie voor de Brabantse stad. Veel vertegenwoordigers van andere steden met een gelijke omvang willen graag weten hoe Tilburg dat voor elkaar krijgt. En wat de kansen zijn voor retail en een levendige binnenstad.

Na opening door Paul Rodenburg (B@S|Brood@Spelen) en Hans van Leeuwen (PleisureworldNRIT) namen Marc Meeuwis (directeur City Marketing Tilburg) en Stefan van Aarle (Voorzitter Ondernemersfonds Binnenstad Tilburg) de deelnemers in vogelvlucht mee langs de retail en entertainment hoogtepunten van Tilburg, nu en in de toekomst en hoe dat in de promotie van de stad de komende jaren wordt ingezet.
Margreet Rijnsburger (Asset Manager Wereldhave) en Marleen de Groot (Leasing Manager Wereldhave) vertelden over de visie van Wereldhave op winkelcentra en binnensteden. Ze zoomen in op de grootschalige aanpak van Tilburg centrum en dan met name de nieuwe verbinding tussen Pieter Vreedeplein en de geheel vernieuwde Emmapassage. Hier is de verbouwing in volle gang en zijn de eerste resultaten al zichtbaar. Op afzienbare termijn worden ook enkele nieuwe leisure en retailtainment functies toegevoegd en die zullen de attractiewaarde van het centrum van Tilburg verrijken.
Bart Dohmen (CEO Unlimited Snow, TDAC) ontwikkelt sneeuwattracties en adviseert investeerders, overheden en operators op het gebied van gastbeleving en de daar aan gekoppelde business plannen. Hij denkt vanuit de emotie van de gast en verbaast zich hoe vaak deze essentiële en eenvoudige denkwijze niet als basis staat in de ontwikkeling van veel retail en vrijetijdsontwikkelingen.
Joeri Holsheimer (Operation Pandora) ontvouwde zijn plannen voor Operatie Pandora, de volgende stap in de evolutie van de game- en escaperoom. In Operation Pandora betreed je een enorme en gedetailleerde, volledig functionele en 100% realistische sciencefictionwereld zoals je die alleen in Hollywood-films hebt gezien. Operatie Pandora bevat geen puzzels of raadsels. Maar je moet wel slim genoeg zijn om te kunnen overleven.
Markus Konings (CEO Sandenburg Concept Creation en DST – het experience bureau) vertelde over het ontwikkelen, ontwerpen en implementeren van brand experiences en klantbelevenis concepten voor retail, foodservice en mixed-use omgevingen. Best practises zijn VodafoneZiggo Experience Centre, Tony Chocolonely’s Super Store, Eazie, Hive – Unilever’s Foods Innovation Centre. Ook presenteerde hij over de perfecte mix van horeca, retail en leisure in binnenstedelijke hotspots als Haagsche Bluf in het centrum van Den Haag.
Joep van Gorp (bedenker en mede-eigenaar van Doloris Rooftop en Meta Maze) vertelde over het in 2019 geopende Doloris. Het surrealistische kunstdoolhof en de immense rooftopbar heeft zich sindsdien ontpopt tot één van de absolute hotspots van de stad Tilburg.
Tijdens de afsluietnde netwerkborrel in de Rooftop kregen de deelnemers tot slot van de Expertmeeting Retailtainment de mogelijkheid om de Meta Maze in te gaan en zelf te beleven. Het doolhof van wonderlijke en artistieke werelden is een unieke belevenis waar verwondering en bewondering elkaar in rap tempo opvolgen.

Sprekers, deelnemers en organisatie kijken terug op een bijzondere bijeenkomst waar retail en leisure elkaar ontmoeten.