Integratie van winkels, horeca en vermaak (artikelen)

Geplaatst:

Fusion, Blurring en ‘vervagende grenzen’ zijn trefwoorden voor de nieuwe retail waarin de combinatie van winkel, horeca en vermaak, ambacht en andere publiekverzorgende dienstverlening steeds zichtbaarder wordt. De combinatie van functies biedt een steeds groter wordende groep ondernemers en consumenten alternatieve ontmoetingsplaatsen en handelsplatformen. De nieuwe vormen van retail vinden een vruchtbare voedingsbodem op locaties waar gelijkgestemden een betaalbare plek voor hun ondernemerschap en sociaal groepscontact kunnen vinden. Aan de ene kant op het internet waar social media, platformen, internetwinkels en deeleconomieën opbloeien. Aan de andere kant in de fysieke wereld met leegstaand vastgoed en piepjonge of al verder ontwikkelde broedplaatsen en vestigingsmogelijkheden in de rafelranden van de binnenstad en op verouderde bedrijventerreinen. De maakbaarheid van dit type geïntegreerde retailconcepten en nieuwe ontmoetingsplekken/retailgebieden lopen aan tegen de grenzen die in het verleden voor en door de samenstellende functies zijn opgeworpen. Naarmate de grens tussen winkel en horeca vervaagt, wordt de roep om het slechten van wettelijke barrières steeds luider.

Zie ook Shopping Centre News maart 2015 en Shopping Centre News december 2017